BDOMAT LOGO

blog

Jak rozliczać opakowania jednorazowe według Dyrektywy SUP?

Przepisy dotyczące gospodarowania odpadami, które muszą przestrzegać przedsiębiorstwa gastronomiczne, zaczęły obowiązywać już 2023 roku.

Ich zapisy to efekt dyrektywy Unii Europejskiej z 2019 roku. Jej celem jest ograniczenie wpływu plastikowych produktów jednorazowych na środowisko. Część przepisów zaczęła obowiązywać już w 2023 roku, a inne, szczególnie te dotyczące opłat, weszły w życie w 2024 roku.

opłata za opakowania jednorazowe

Masz lokalny biznes, restaurację lub sklep spożywczy? Już dziś zajmij się rozliczeniem opakowań jednorazowych według Dyrektywy Single Use Plastic (SUP).
Czemu? Jeśli tego nie robisz - możesz otrzymać kary.

W tym artykule poznasz zasady rozliczania opakowań jednorazowych z tworzyw sztucznych. Zobaczysz, jak wdrożyć przepisy w praktyce.

Opakowania jednorazowe do rozliczeń

W świetle przepisów, raportowaniu, rozliczeniom i opłatom podlegają wszystkie opakowania jednorazowego użytku wykonane w całości lub w części z tworzyw sztucznych. Jeśli prowadzisz gastronomię, dotyczy to wszystkich opakowań, w których wydajesz jedzenie na wynos, i które nie są przeznaczone do wielokrotnego użycia. Przy czym, w myśl przepisów, o konieczności rozliczenia decyduje dystrybucja oraz przeznaczenie produktu, a nie jedynie możliwość ponownego użycia opakowań.

opłata produktowa za opakowania

Najlepszym przykładem są plastikowe kubki, w których wydajesz kawę, lub pojemniki na jedzenie. Za nie musisz pobierać opłatę i uwzględniać w statystykach.

Celem dyrektywy SUP jest przede wszystkim ograniczenie zużycia tego typu opakowań oraz nakłonienie przedsiębiorców do stosowania ekologicznych alternatyw. Wprowadzenie opłat za jednorazowe opakowania ma zniechęcić konsumentów do ich nabywania i wybierania mniej szkodliwych dla środowiska rozwiązań.

Jak wygląda system opłat za opakowania jednorazowe?

Od 1 stycznia 2024 roku obowiązują obligatoryjne opłaty za korzystanie z opakowań jednorazowych z tworzyw sztucznych w punktach handlowych, gastronomicznych oraz vendingowych. Pobierana są od klientów przedsiębiorstw gastronomicznych. Obejmują kubki na napoje, pojemniki na żywność oraz inne opakowania wymienione w ustawie. Wartość opłaty jest stała i wynosi 0,20 zł za kubki i 0,25 zł za pojemniki na żywność.

W tabeli znajdziesz zestawienie wszystkich opakowań plastikowych, które należy rozliczać w BDO. Są tu dokładne wartości, które należy podać w zestawieniach, składanych w ramach sprawozdania BDO.
Sprawdź tutaj

Obowiązki przedsiębiorców gastronomicznych

bdo opakowania

Prowadzisz firmę w gastronomii? Pobieranie opłat od użytkowników końcowych za jednorazowe opakowania to nie jedyny obowiązek. Musisz być zarejestrowany w rejestrze BDO oraz prowadzić szczegółową ewidencję liczby nabytych i wydanych opakowań.

Opłata za opakowania wprowadzone do obrotu musi być wykazana na dokumentach sprzedaży (np. na paragonie, fakturze, rachunku), a jej wysokość ma uwzględniać podatek VAT.
Musisz także zapewnić klientom możliwość wyboru alternatywnego opakowania lub możliwość zakupu bez użycia jednorazowych opakowań (na przykład do pojemników własnych). Wśród alternatywnych rozwiązań, które Twoja gastronomia może zaoferować, są na przykład opakowania wielokrotnego użytku czy biodegradowalne.

Jak prowadzić ewidencję opakowań jednorazowych?
Praktyczne porady.

Ewidencja wprowadzonych na rynek opakowań może mieć formę papierową lub elektroniczną. Trzeba rejestrować liczbę nabytych i wydanych produktów jednorazowych z tworzywa sztucznego z określonymi cechami (np. waga, rodzaj, wymiary).

Czemu rejestrować opakowania?

To umożliwi organom kontrolnym monitorowanie zużycia, zgodnie z przepisami krajowymi i Unii Europejskiej. A Tobie pozwoli uniknąć konsekwencji finansowych.

Nieprzestrzeganie przepisów, związanych z obowiązkami SUP oraz raportowaniem do BDO, może wiązać się z karami. Wypełniając sprawozdania, warto być precyzyjnym i dokładnym. Jeśli potrzebujesz pomocy, skorzystaj z doświadczonych specjalistów.

Takie wsparcie zapewnia bdomat, który pomoże Ci rozliczyć opakowania. Fachowa pomoc to brak błędów i możliwość skupienia się na prowadzeniu działalności.

BDO i SUP: jakie wyzwania dla Twojej firmy?

Wdrożenie przepisów SUP wiąże się z wyzwaniami, wśród których wymienić można na przykład dostosowanie systemów sprzedaży. To z kolei może wymagać zmian w oprogramowaniu oraz procedurach Twojego biznesu lub/i integracji systemu z innymi platformami handlowymi. Takie zmiany wymagają często czasu i środków finansowych oraz przeszkolenia pracowników. By znali przepisy i potrafili je skutecznie wdrożyć w codziennej pracy.

Z odpowiednim planem działania i pomocą ekspertów, można nie tylko skutecznie sprostać wyzwaniom SUP i BDO, ale także zdobyć istotne korzyści z wprowadzanego systemu.

Takie korzyści to na przykład poprawa zarządzania i większa satysfakcja klientów, którzy docenią Twoje działania na rzecz ochrony środowiska. A to z kolei może przyczynić się do budowania pozytywnego wizerunku Twojej firmy na rynku.

opłata produktowa za opakowania

To może słono kosztować:
najczęstsze błędy przy rozliczaniu opakowań jednorazowych

Jednym z najczęstszych błędów, które mogą wystąpić w procesie zarządzania odpadami i wymaganiami SUP, jest brak rejestracji w rejestrze BDO lub nieprawidłowe prowadzenie ewidencji. Rejestr BDO, czyli Baza Danych o Odpadach, to kluczowe narzędzie umożliwiające organom kontrolnym monitorowanie obiegu odpadów.

By uniknąć błędów w rejestrze BDO, każdy przedsiębiorca powinien dbać o bieżącą aktualizację danych, w tym dotyczących ilości i rodzajów wprowadzanych na rynek opakowań. Trzeba również pamiętać o konieczności regularnego przygotowywania dokumentacji, dotyczącej opakowań wprowadzonych na rynek.
Przepisy dotyczące opakowań jednorazowych będą się zmieniać. I to na Tobie spoczywa obowiązek, by być na bieżąco z najnowszymi wymaganiami w tej kwestii.

Kluczowe dane na temat opakowań z tworzyw sztucznych

Poniżej znajdziesz tabelę zawierającą kluczowe informacje na temat opakowań. Wartości w tabeli są jedynie podane w przybliżeniu, aby ułatwić szacowanie mas wydanych opakowań. Precyzyjne dane dotyczące każdego z opakowań wynikają m.in.: ze specyfikacji produktu, Faktur zakupowych, danych producenckich. Dane te są istotne dla każdej firmy gastronomicznej, która ma obowiązki wynikające z dyrektywy SUP. Zapoznaj się z nimi, by prawidłowo zarządzać procesem ewidencjonowania i naliczania opłat za opakowania wprowadzone do obrotu.

RodzajWagaWymiary
Opakowania z tworzyw sztucznychPojemnik ze zgrzewu34g227x178x50
Pojemnik na zupę23g160x110x66
Pojemnik na sos4g75x36
Pokrywka do pojemnika na sos1gśrednica 75
Słomki plastikowe (200 szt)150g19 cm
Folia spożywcza0,5 kg45 cm szerokości 200 m długość
Pojemnik przezroczysty (np na sałatkę)22g150x150x70
AluminiumFolia aluminiowa0,72 kg29 cm szerokość, 60m długość
Tacka aluminiowa150g, 200g21,84 x 15,24 cm, 33x23 cm
Foremka aluminiowa 600 ml750g206x86x51
Opakowania z metaliPuszka z blachy cynowanej 1000 ml55g132 x 108 x 108 mm
Puszka z blachy cynowanej 500 ml42g112x84x84 mm
Puszka blaszana z uchylna pokrywą130g14x10x46 cm
Opakowania z papieru i teksturyKartonik na frytki 100g mały, 200 g5,5 g, 8,1 g13x13x4 cm, 13x14,5x4 cm
Karton na pizzę169 g420x420x40 mm
Karton na pizzę102 g320x320x40 mm
Karton na pizzę70 g240x240x40 mm
Kubek papierowy karbowany do kawy/herbaty 250 ml14 g250 ml
Kubki papierowe białe jednorazowe bez plastiku 250 ml5 g200 ml
Opakowanie kartonowe na ciasto50 g, 80 g15x15x8 cm, 25x15x8 cm
Koperta papierowa burger/kebab2 g4x16x15 cm
Papier do pieczenia pergamin0,68 kg38 cm szerokości, 50 m długości
Słomka1 g
Tacka do kiełbasy5 g13x20 cm
Talerz obiadowy10 g22 cm
Talerz mały5 g18 cm
Pudełko na burgera26 g105x102x84 mm
Pudełko duże39 g205x107x79 mm
Kubek zamykany (np. do makaronu)19 g95x85x93 mm, 750 ml
Opakowania ze szkłaSłoik 900 ml365 g16 cm
Słoik 210 ml250 g7,5 cm
Butelka 300 ml190 g19 cm
Butelka 330 ml SOK KUBUŚ160 g16 cm
Opakowania wielomateriałowePudełko z okienkiem14 g120x110x45 mm
Torba metalizowana na kurczaka8 g25x35 cm

Rozliczenia opakowań - perspektywy na przyszłość

bdo gastronomia

W świetle przepisów unijnych, ograniczenie ilości opakowań jednorazowych z tworzyw sztucznych to krok w kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju. Dyrektywa SUP stawia przed przedsiębiorcami nowe wyzwania, ale i otwiera wiele możliwości. Odpowiednie przygotowanie i wdrożenie przepisów pozwoli Ci zbudować silną pozycję ekologicznie świadomej firmy oraz przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego.

Potrzebujesz pomocy z rozliczeniem opakowań?

Dobra wiadomość jest taka, że wcale nie musisz robić tego sam! Od tego jest bdomat. Pomożemy Ci rozpocząć i prowadzić formalności, związane z BDO i SUP.

Dzięki temu ominie Cię stres, że zapomnisz o terminach lub nieprawidłowo rozliczysz opakowania. Krok po kroku poprowadzimy Cię łatwo przez proces rejestracji i zadbamy o to, byś był na bieżąco ze sprawozdaniami i najnowszymi przepisami. Dokładnie będziesz wiedział, co i jak masz robić w firmie.

Po prostu do nas napisz lub zadzwoń. Ekspert bdomatu w miłej atmosferze i jasnym językiem wyjaśni Ci po kolei co trzeba zrobić.
(+48) 17 230 49 70
kontakt@bdomat.pl