BDOMAT LOGO

blog

BDOobowiązki przedsiębiorcy prowadzącego gastronomię

Rok 2024 dla przedsiębiorców prowadzących działalność gastronomiczną przyniósł wiele zmian. Wzrosty cen, problemy z zaopatrzeniem, nowe regulacje, które pociągnęły za sobą nowe obowiązki. To tylko kilka z nich. Jednak największa zmiana dotyczyła zarządzanie odpadami i opakowaniami w gastronomii. Regulacje BDO, od lat funkcjonujące w innych branżach, stały się obowiązkowe dla przedsiębiorców, prowadzących restauracje, punkty żywienia, kawiarnie, cukiernie i inne punkty, w których towary pakowane są na wynos.

bdo gastronomia

Po co BDO w gastronomii?

Ustawodawcy argumentują, że wprowadzając ten wymóg kierowali się odpowiedzialnością ekologiczną, która staje się coraz ważniejsza w obliczu globalnych zmian klimatycznych.

opłata za opakowania jednorazowe

Wprowadzenie BDO dla przedsiębiorcy gastronomicznego oznacza konieczność sprostania wymaganiom prawnym. Jest to obowiązkowe, jeśli chcesz prowadzić działalność zgodnie z prawem. To oznacza, że przedsiębiorcy gastronomiczni nie tylko muszą dbać o właściwe segregowanie i utylizację odpadów, ale także o wybór odpowiednich materiałów, w które pakują towary, sprzedawane klientom. Do tego każdy przedsiębiorca działający w branży gastronomicznej musi skrupulatnie rejestrować wydawane opakowania.

W tym artykule poznasz obowiązki, związane z BDO dla przedsiębiorców, prowadzących gastronomię i pakujących swoje towary na wynos. Omówimy korzyści, wynikające z wdrożenia tych regulacji. Ponadto, podpowiemy Ci, jak możesz znacznie ułatwić sobie zarządzanie procesem BDO, automatyzując wiele zadań, związanych z raportowaniem. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i zwiększysz bezbłędność dokumentacji, składanej do urzędu.

BDO (Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami) - co to jest?

BDO, czyli Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami, to ogólnopolski system stworzony w celu rejestrowania i zarządzania odpadami. Umożliwia rejestrację danych dotyczących produktów, opakowań oraz gospodarowania odpadami. BDO ma na celu uproszczenie procesu ewidencji oraz sprawozdawczości, a także promowanie zrównoważonego rozwoju poprzez efektywne zarządzanie odpadami i ich recykling.

Przedsiębiorcy prowadzącemu restaurację lub działającemu w branży gastronomicznej umożliwia śledzenie i raportowanie swoich działań związanych z gospodarką odpadami. Ten system daje przedsiębiorcom możliwość pełnego zrozumienia obowiązków oraz dostępu do informacji o aktualnych regulacjach.

Obowiązki BDO dla Przedsiębiorców Gastronomicznych

bdo sprawozdanie do kiedy

Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gastronomiczną, który oferuje swoje produkty na wynos musi być nie tylko świadomy, ale też wypełniać obowiązki, jakie nakłada na niego BDO w kwestii zarządzania odpadami i opakowaniami.

Zgodnie z polskim prawem, każda firma gastronomiczna bezwzględnie musi być zarejestrowana w systemie BDO (Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami).

To oznacza, że jeśli masz taką firmę, musisz dokładnie dokumentować oraz monitorować ilość i rodzaj generowanych przez nią odpadów.

Regularne raportowanie danych jest wymagane, by zapewnić transparentność w zarządzaniu odpadami. Właściwe postępowanie w kwestii gospodarki odpadami nie tylko pomaga uniknąć kar, ale również przyczynia się do budowania wizerunku firmy świadomej i odpowiedzialnej społecznie.

Zobacz, co musi zrobić każdy przedsiębiorca:

Rejestracja w BDO

To pierwszy krok, który bezwzględnie musi wykonać każdy przedsiębiorca, działający w branży gastronomicznej.Wpis do rejestru BDO jest wymagany do przeprowadzenia wszystkich innych czynności, do których zobowiązuje przedsiębiorcę prawo. Proces rejestracji Twojej firmy wymaga wypełnienia odpowiednich ormularzy. By zrobić to poprawnie, warto przeznaczyć na to więcej zasu, a także skorzystać z wiedzy i doświadczenia osób zajmujących się tym na co dzień. Formularz ma 47 stron, nie musisz ypełniać ich wszystkich, dlatego koniecznie upewnij się, że zawarłeś im wymagane informacje.

Poniżej znajdziesz link do formularza na stronie Ministerstwa: https://bdo.mos.gov.pl/bdo-formularz-rejestrowy-oraz-formularz-aktualizacyjny/

Od 2025 roku opłata rejestrowa oraz roczna wynosi:

  • 200 złotych dla mikroprzedsiębiorców,
  • 800 złotych dla pozostałych podmiotów.

Opłatę należy wpłacić na konto właściwego Urzędu Marszałkowskiego.
Prawidłowo opisany przelew powinien zawierać nazwę i region płatnika oraz tytuł "opłata roczna REJESTR-BDO".
Numery rachunków znajdziesz tutaj

Wniosek możesz złożyć osobiście w urzędzie marszałkowskim, pocztą lub przez profil zaufany. Do wniosku musisz dołączyć potwierdzenie uiszczenia wymaganej opłaty.

Nie lubisz formalności?

Korzystając z pomocy bdomat możesz łatwo uzyskać pomoc w przygotowaniu dokumentów. Zyskujesz jasne instrukcje i wsparcie na każdym etapie rejestracji. To oszczędność czasu, bo masz pewność, że wszystkie wymagane informacje zostały poprawnie wprowadzone. Numer BDO, który pozyskasz, będzie ci potrzebny do wykonywania wszystkich wymaganych czynności w systemie BDO.

Aktualizacja Danych

Po rejestracji w BDO należy pamiętać, by regularnie aktualizować swoje dane. Wymóg ten wynika z potrzeby zapewnienia prawidłowych informacji, niezbędnych organom nadzoru oraz dla samego przedsiębiorcy. Dla Ciebie to sposób by uniknąć problemów i konsekwencji, związanych z ewentualnymi nieprawidłowościami.

Tutaj też bdomat może być dla Ciebie pomocą. Każdy, kto z niego korzysta, otrzymuje przypomnienie o konieczności aktualizacji danych. To z kolei znacząco redukuje ryzyko przeoczeń oraz potencjalnych kar finansowych. Dzięki temu możesz skupić się na rozwijaniu swojego biznesu, mając pewność, że Twoja dokumentacja jest zawsze na bieżąco.

Ewidencja Opakowań

Kolejnym ważnym aspektem BDO, który należy brać pod uwagę w branży gastronomicznej, jest prowadzenie ewidencji opakowań. Firmy oferujące produkty spożywcze na wynos, niezależnie od wielkości, muszą skrupulatnie rejestrować ilości i masy stosowanych opakowań. To niestety może być czasochłonne i wymagać dodatkowych zasobów.
Właściwe prowadzenie tych danych jest nie tylko istotne z punktu widzenia przepisów prawnych, ale również wpływa na zarządzanie kosztami Twojej firmy. Tutaj wsparcie bdomat staje się cennym narzędziem. Umożliwia on łatwe i szybkie rejestrowanie tych danych. Dzięki niemu nie tracisz cennego czasu na biurokrację i skomplikowane procesy administracyjne.

Sprawozdania za odpady i opakowania

Składanie sprawozdań za odpady i opakowania to kluczowy element, któremu musi sprostać każdy przedsiębiorca gastronomiczny. Każda z firm, która wydaje posiłki na wynos, jest zobowiązana do regularnego raportowania ilości generowanych w ten sposób odpadów. Sprawozdania powinny zawierać szczegółowe informacje na temat rodzaju odpadów, ich objętości oraz sposobu ich utylizacji. Należy zadbać, by sprawozdanie nie miało błędów, bo przedsiębiorcy gastronomicznemu grożą za nie konsekwencje prawne, jak i finansowe.

Konsekwencje prawne

Przede wszystkim, przedsiębiorca może zostać ukarany mandatem za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących gospodarki odpadami. To mogą być duże koszty. Ponadto konieczność przygotowywania poprawek i wyjaśnień może być czasochłonna i zabierać czas, przeznaczony na rozwijanie biznesu.
bdomat może pomóc w uniknięciu błędów w sprawozdaniach BDO dla Twojej gastronomii. To intuicyjne narzędzie do zarządzania dokumentacją oraz procesami BDO sprawi, że łatwo będziesz zbierać i analizować dane, dotyczące gospodarki odpadami.
bdomat zapewnia wsparcie w zakresie zgodności z przepisami, co minimalizuje ryzyko nałożenia kar finansowych.

Podsumowanie

Wdrażanie BDO w firmach gastronomicznych to przede wszystkim obowiązek,prawny. Każdy przedsiębiorca gastronomiczny będzie musiał się do nich dostosować. Efektywne zarządzanie odpadami i bezbłędne sprawozdania pozwolą Ci zaoszczędzić czas i pieniądze.
bdomat może znacznie ułatwić Ci ten proces, oferując kompleksowe wsparcie na każdym etapie wdrażania regulacji BDO.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak bdomat może pomóc Twojej firmie, skontaktuj się z naszym ekspertem albo sprawdź, jak to działa.